Ενα διαχρονικό θέμα δημόσιας ή ιδιωτικής εκπαίδευσης, διιστάμενες απόψεις της δωρεάν ή ιδιωτικής εκπαίδευσης (τουλάχιστον σε κάποιους τομείς και με διαφορετικές συνθήκες)


Ο Πλάτων στα πολιτικά του έργα στην Πολιτεία και τους Νόμους θέλει οι πολίτες να υιοθετήσουν την εκπαίδευση με δημόσιο χαρακτήρα που δεν θα άρχεται από πλούσιους.
Ο Πλάτων ωστόσο θεωρούσε περιορισμένη την πρόσβαση μάθησης στον φιλοσοφικό τομέα.
Μερικώς αντίθετος ήταν ο Αριστοτέλης που ήταν υποστηρικτής μιας εκπαίδευσης όχι μόνον ιδιωτικής αλλά και δημόσιας σε αντικείμενα πέραν της φιλοσοφίας. Ο Αριστοτέλης δεν ήταν εξάλλου Αθηναίος πολίτης.
Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη δεν είναι αναγκαίο κάποιος για να γίνει καλός πολίτης να είναι απαραίτητα επαγγελματίας φιλόσοφος, όπως επίσης να είναι πολίτης. Αυτή είναι η δική του εκδοχή που εξακολουθούσε να ισχύει.


Γενικά από συγκριτικές τοποθετήσεις  των αρχαίων φιλόσοφων.